Vælg en side

11 spørgsmål du skal kunne besvare inden din pitch

7. april 2019

Claus Zibrandtsen har samlet 11 spørgsmål, du skal kunne besvare, inden du skal pitche overfor investorer 

Dette blogindlæg er skrevet af Claus Zibrandtsen, CEO i inQvation.

 

Gennem de sidste par år som CEO i inQvation, har jeg modtaget og hørt en del pitches. Desværre er der virkelig svingende kvalitet fra pitch til pitch. Det er en skam, for ofte er ideen god, men forberedelsen er ikke optimal.

 

Sammen med Helle Dyrby Høy, der coacher toplerede og iværksættere i præsentationsteknik, har jeg samlet 11 spørgsmål, du skal kunne besvare, hvis du vil gøre en investor som mig glad, tilfreds og nysgerrig efter at høre mere. 

Du skal ikke se rækkefølgen af spørgsmålene som noget, der er fastlåst. Det handler nemlig om at identificere, hvor dine styrker er. Hvis styrken i din forretning ligger i f.eks. selve sammensætningen af teamet, så giver det selvfølgelig god mening, at du starter med at præsentere teamet som det første.  

Når du har været nedenstående 11 spørgsmål igennem, har du formået at give mig et godt indblik i virksomheden, grundlaget og potentialet. Jeg har derved også et godt og realistisk beslutningsgrundlag for, om jeg skal investere i lige netop din forretning eller ej.  

1. HVILKET PROBLEM LØSER VI?

Vi befinder os i en verden, hvor det flyder med gode idéer og koncepter. For at netop din idé skal brænde igennem, kræver det, at den løser en konkret problemstilling. 

2) HVORDAN LØSER VI DET?

Kom hurtigt frem til, hvordan du løser det konkrete problem. Beskriv hvordan løsningen/konceptet/idéen adresserer det. Investorer modtager utrolig mange henvendelser, derfor vil vi gerne ind til kernen hurtigt.  

3) HVEM ER I VORES TEAM?

Dette synliggør om dit team har de rette kompetencer og dermed har muligheden for at drive forretningen til en succes.  

4) HVORDAN ER VORES FORRETNINGSMODEL?

Det er vigtigt, at du kan forklare, hvordan forretningsmodellen ser ud. Der er forretningsmodeller, som adopteres bedre end andre, og det giver samtidig en forståelse af, hvilken belastning casen har for budgetterne. 

5) HVAD ER STØRRELSEN PÅ MARKEDET? OG MARKEDETS FORVENTNINGER?

Beskriv markedets størrelse for netop den løsning eller det produkt du arbejder med.

6) HVEM ER VORES KUNDER OG REFERENCER?

Findes der betalende kunder eller proof of concept. Hvem er det?

7) HVILKE INVESTORER HAR VI?

Fortæl hvilke investorer du har inde i selskabet (hvis der er nogen). Dette skaber tryghed og beroligerer investor.

8) HVEM ER VORES KONKURRENTER?

Vær ærlig omkring hvilke konkurrenter du har og forklar, hvordan du differentierer dig. Enten ved vi investorer det allerede – eller også finder vi ud af det.

9) STATUS PÅ UDVIKLING OG MILESTONES?

Beskriv hvor langt du er nået i udviklingen, og hvilke milestones der skal opnås for at komme i mål. Der er altid tæt sammenhæng mellem milestoneplanen og budgettet.

10) HVAD ER VORES PLAN FOR AT VINDE KUNDER?

Hvilken salgsstrategi ligger der klar, eller hvad er planerne for den? Hvilke kanaler skal der benyttes for at nå kunderne? Findes der partnere eller er det direkte salg?

11) HVORDAN SER VORES FINANSIELLE PLAN UD?

Hav en grundig gennemarbejdet finansiel plan: Hvad kræver projektet/selskabet i kapital over en periode? Vil den første kapital tage projektet hele vejen, hvis nej, hvor langt så? Som beslutningstager eller investor vil vi se, hvordan pengene bruges. Om det er til vilde lønninger eller ressourcer.

Når du har besvaret de 11 punkter, har du givet mig et godt indblik i virksomheden, grundlaget og potentialet. Og dermed også et godt og realistisk beslutningsgrundlag. Held og lykke med det 😉

CONTACT US

 

Do you have something on your mind? Then contact us now!