Vælg en side

Skal du patentere dit produkt eller ej? Del 1

15. marts 2019

[addtoany]

8 GRUNDE TIL HVORFOR DU SKAL PATENTERE DIN IDE

 

Når vi tænker patentering, så får vi med det samme grå hår. For det virker til at være en jungle, der er svær at finde hoved og hale i. Er et patent overhovedet noget, du skal gå efter? Vi har snakket nærmere med AWA, der er førende inden for IP-rådgivning med kontorer i både Europa og Asien. I dette blogindlæg får du 8 grunde til, hvorfor du skal patentere dit produkt.

Følgende er første del af i alt to indlæg. I dette blogindlæg dykker vi ned i de 8 grunde til, hvorfor du skal patentere dit produkt. Andet blogindlæg bringer 5 grunde til, hvorfor du ikke skal patentere dit produkt.

Der kan være flere grunde til, hvorfor det er en god idé at sikre sig et patent på sin opfindelse. For mulige investorer kan et patent være en sikkerhed for, at din opfindelse har mulighed for at opnå beskyttelse, og at ingen større konkurrent pludselig kopierer dig. Men når du indleverer en patentansøgning, skal du også offentliggøre din opfindelse. Dette kan i nogen tilfælde udnyttes af andre. Derfor er det store spørgsmål for mange start-ups, om det overhovedet giver mening at søge patent på din opfindelse, eller om du bare skal holde kortene tæt og på den måde holde din opfindelse hemmelig.

Derfor skal du patentere din opfindelse

Der er umiddelbart otte fremtrædende grunde til, hvorfor du fra en strategisk og juridisk side skal søge patent på din opfindelse:

#1 Beskyttelse af egen innovation
Patentering giver mulighed for at opnå en tidsbegrænset og geografisk begrænset eksklusiv ret til en ny teknisk løsning til et teknisk problem. Derved beskytter du din innovation, som du har brugt lang tid på at udvikle – uden at nogen kan stjæle innovationen ved at kopiere din opfindelse. Innovation er oftest kernen for mange start-ups, og man kan derfor ikke insistere nok på vigtigheden af at beskytte sin innovation.

#2 Vanskeliggøre kopiering
Patentering giver mulighed for at stoppe andre, der måtte kopiere din opfindelse. Dette kan for eksempel gøres ved at advare potentielle konkurrenter, der krænker dit patenterede produkt. De fleste tør ikke begive sig ud i at kopiere et patenteret produkt eller et produkt, som har mulighed for at opnå patent, da de oftest ved, hvad konsekvenserne kan være.

Emil Agostini er Associate Patent Attorney i AWA med speciale inden for high-tech, fysik, nanoteknologi, elektronik, software og IT.

#3 Retten til at forbyde andre at bruge din opfindelse
Patentbeskyttelse giver retten til at stoppe andre i at bruge din opfindelse.

#4 Indtjeningsgrundlag – licensering, erstatning, krydslicens, royalties
En patentrettighed kan i nogle tilfælde være et stort indtjeningsgrundlag for virksomheder. Dette kan både være finansielt og strategisk. Hvis du er villig til at åbne op for, at konkurrenter bruger din opfindelse for til gengæld at betale noget retur eller krydslicensere, kan du indgå nogle licensaftaler eller krydslicensere. Du kan også vælge at licensere til samarbejdspartnere eller ”venskabelige” virksomheder af strategiske grunde.

#5 Reklameværdi
Så snart du har indleveret din patentansøgning kan du vælge at skrive ”patent pending” på dit produkt, og når dit patent er udstedt, kan du skrive ”patented technology”. Dette har både en reklameværdi, fordi det betyder som regel, at der er blevet brugt ressourcer på innovation i forbindelse med produktet, og fordi det kan betyde, at produktet er unikt. Udadtil giver dette en signalværdi, som du ikke skal undervurdere.

#6 Reduktion af risici fx ved at offentliggøre sin opfindelse
Når du offentliggør din opfindelse, udsætter du sig selv for den risiko, at en hvilken som helst person eller virksomhed kan få idéen at kopiere og efterligne din opfindelse. Hvis du ikke har indleveret en patentansøgning forinden, har du hverken mulighed for at komme efter den krænkende eller i de fleste tilfælde mulighed for selv at patentere din opfindelse efterfølgende.

#7 Undgå konflikter – en mulighed for forlig
I de fleste tilfælde er det de færreste, der vil ud i en kamp med retssager osv. At have en patentansøgning eller et patent i hånden giver gode kort i hånden for at forhandle med en modpart.

#8 Samfundsbidrag innovation
Et patent er en kontrakt eller et trade-off mellem opfinderen og samfundet: Opfinder/ansøger får 20 års monopol på opfindelsen for til gengæld at give samfundet en detaljeret beskrivelse af opfindelsen. Det er grundstenen for al innovation: man bygger videre på kendt teknik. Ved at offentliggøre din opfindelse får samfundet glæde af din opfindelse og mulighed for at bygge videre på den. Til gengæld får du eneret over den opfindelse i en begrænset tidsperiode.

Fortsættelse følger…

Har du spørgsmål om patentering, er du velkommen til at tage fat i Emil Agostini fra AWA, der har været med til at skrive dette blogindlæg – han vil med glæde afklare dine konkrete spørgsmål. Emil kan kontaktes på emil.agostini@awa.com.

WANT TO JOIN TALKBBQ?

 

inQvation, TechBBQ and Synch have joined forces to take a closer look at the term “founder friendly” and what it really means. We invite the entire startup community to TalkBBQ, an event where our expert panel of knowledgeable investors and founders will debate the Nordic investment culture. Afterwards we will cook up a nice summer BBQ with lots of networking, beers and "hygge". The event takes place on Thursday 27th of June at Matrikel1, Copenhagen from 3PM-8PM.

There is only a limited number of tickets, so don't wait too long to claim your free ticket.