Vælg en side

Skal du patentere dit produkt eller ej? Del 2

21. marts 2019

[addtoany]

5 GRUNDE TIL HVORFOR DU IKKE SKAL PATENTERE DIT PRODUKT

 

Når vi tænker patentering, så får vi med det samme grå hår. For det virker til at være en jungle, der er svær at finde hoved og hale i. Er et patent overhovedet noget, du skal gå efter? Vi har snakket nærmere med AWA, der er førende inden for IP-rådgivning med kontorer i både Europa og Asien. I dette blogindlæg får du 5 grunde til, hvorfor du ikke skal patentere dit produkt.

Følgende er anden og sidste del af dette blogindlæg. Læs første indlæg her, hvor vi præsenterer 8 grunde til, hvorfor du skal patentere dit produkt.

Derfor skal du IKKE patentere din opfindelse

Selvom det umiddelbart kan virke fornuftigt at søge patent på din opfindelse, så kan der også være 5 grunde til, hvorfor det for dig og dit start-up ikke giver mening at søge patent:

#1 Publicering
Hvis du allerede har publiceret din opfindelse, kan du i de fleste tilfælde ikke patentere den efterfølgende. Det kan også være en bevidst handling at publicere din opfindelse – nemlig for at sikre dig, at andre ikke kan få patent på det og derved i nogle tilfælde også baner vejen for dig selv.

#2 Hvis produktet ikke sælger
Der er som regel en uvished om en opfindelse kommer til at være en succes eller ej. Det kan for nogle derfor være mange ressourcer at bruge på at patentere, hvis du i sidste ende ikke får nogen indtjening på produktet.

Emil Agostini er Associate Patent Attorney i AWA med speciale inden for high-tech, fysik, nanoteknologi, elektronik, software og IT.

#3 Hemmeligholdelse
En alternativ vej at gå i modsætning til patentvejen er at holde din opfindelse hemmelig. Hvis du er sikker på, at dine konkurrenter ikke kan udlede din opfindelse ved at se slutproduktet på markedet, kan det i nogle tilfælde give mening ikke at patentere. Derudover kan det også give mening, hvis du ikke ville kunne finde ud af, om en konkurrent krænker din opfindelse eller ej. Disse to tilfælde gælder som regel, fordi det er en ”sort boks” opfindelse, hvor man ikke kan se, hvad der sker inde i den sorte boks. Og derfor er det også svært at se, hvad andre laver i deres sorte boks.

#4 Hurtighed
I stedet for at patentere vælger nogle virksomheder at ”løbe hurtigere end de andre”, dvs. at innovere hurtigere end de andre. Det kan i nogle tilfælde være en anvendelig strategi, hvis du ikke vil bruge ressourcer på patentrettigheder, eller hvis dit felt udvikler sig så hurtigt, at din opfindelse måske kun holder i få år. Ikke desto mindre skal du være opmærksom på, at selvom du ikke selv patenterer, så kan andre have patentrettigheder for teknologien inden for dit felt. Du kan hurtigt risikere at krænke andres rettigheder passivt uden at vide det. Det er derfor vigtigt at have en strategi, inden du kaster dig ud i at udvikle produkter.

#5 Alene på markedet
Dette er selvfølgelig et meget sjældent tilfælde, men det kan ske, at man som virksomhed er alene på markedet inden for sit felt. Hvis dette er tilfældet, har du måske ikke brug for at patentere din opfindelse, fordi du er den eneste, der har know-how til at udøve teknologien. Til gengæld kunne du, hvis du patenterede, opnå beskyttelse på din opfindelse og derved sikre, at du forbliver alene på et marked.

Patent eller ej?

Og nu kommer det store spørgsmål så: skal du søge patent på dit produkt eller ej? Vi kan ligeså godt være ærlige, for vi har ikke et endegyldigt svar på dette spørgsmål. Det vil være individuelt fra case til case og en opvejning om, hvorvidt det giver bedst mening at patentere den enkelte opfindelse eller ej.

Det første, du skal gøre, er at afsøge, om du på nogen måde krænker andres rettigheder med din opfindelse. Hvis du med din opfindelse ikke krænker andres rettigheder, så er det vigtigt, at du lægger en strategi og undersøger, om opfindelsen overhovedet kan patenteres. Den strategi du går efter (patent eller ej), skal du kunne stå inde for, og den skal være skudsikker. Hvis din opfindelse er et ”sort boks” produkt, kan du og dit team af opfindere/founders så bevare de hemmelige ingredienser og dermed sikre den sorte boks?

Vi håber, at de i alt 13 grunde, der umiddelbart taler for og imod patentering, kan være med til at guide dig til en strategi, der er bedst for netop dig og din virksomhed. Har du spørgsmål om patentering, er du velkommen til at tage fat i Emil Agostini fra AWA, der har været med til at skrive dette blogindlæg – han vil med glæde afklare dine konkrete spørgsmål. Emil kan kontaktes på emil.agostini@awa.com.

WANT TO JOIN TALKBBQ?

 

inQvation, TechBBQ and Synch have joined forces to take a closer look at the term “founder friendly” and what it really means. We invite the entire startup community to TalkBBQ, an event where our expert panel of knowledgeable investors and founders will debate the Nordic investment culture. Afterwards we will cook up a nice summer BBQ with lots of networking, beers and "hygge". The event takes place on Thursday 27th of June at Matrikel1, Copenhagen from 3PM-8PM.

There is only a limited number of tickets, so don't wait too long to claim your free ticket.